La impressió tradicional de Itō Shinsui

Fins al 20 de maig podeu gaudir en la Fundació Joan Miró de la mostra Itō Shinsui. Tradició i Modernitat.

Itō Shinsui (1898-1972) és sens dubte un dels mestres més importants d’aquest moviment, una tècnica i escola artística inspirada en els gravats i estampes més tradicionals del ukiyo-e, gravats en fusta que representaven un món de samuráis, geishas i cortesanes. Un món que es trobava en declivi a causa de la modernització de les tècniques i a la pèrdua d’interès de la societat que començava a consumir hàbits occidentals.

No obstant això aquesta “pèrdua” de valors tradicionals i aquesta cerca d’identitat que succeïa a Japó a la fi del segle XX va revaloritzar aquesta tècnica tradicional gràcies a l’obertura de Japó al món. A més va desembocar en el desenvolupament del shin hanga (noves estampes) de la mà del mestratge del pintor Itō Shinsui i al costat d’un conjunt d’artistes que van donar una nova cara a la tècnica del gravat tradicional.

Els gravats en fusta de l’artista estan plens principalment de retrats de dones que representaven l’ideal de bellesa tradicional japonesa. El seu treball era molt reconegut dins del grup de pintors de l’estil nihonga, que significa “pintura de Japó” i va impulsar el moviment de les noves estampes shin hanga, el qual era molt buscat pel mercat internacional del moment.

No obstant això, Japó també anhelava rescatar les imatges de dones belles i paisatges de somni i va trobar un gran acolliment entre el públic nipó que es trobava entre continus canvis polítics i socials. Per això, Itō Shinsui, crescut entre constants transformacions, amb la col·laboració de l’editor Watanabe Shōzaburō, va convertir les seves pintures en les estampes reconegudes d’avui dia.

Els seus “retrats de dones belles” eren representats en ambients domèstics fent labors que eren considerades femenines a causa de l’elegància i la sensibilitat que mostraven. Els vestits i pentinats tradicionals eren representats sota una nova mirada que gairebé aconsegueixen eclipsar els paisatges de l’artista, que també era de gran originalitat i valor artístic. En les seves pròpies paraules “hem d’observar els objectes meticulosament, mantenint uns punts de vista i una consciència propis, sense deixar-nos influir per les imatges i tradicions prèvies”.

Itō Shinsui i Joan Miró
L’art nipó aporta molta sensibilitat als artistes internacionals a principis del segle XX i Miró no és l’excepció. Després de viatjar a Japó l’any 1966, queda molt impressionat per les estampes tradicionals.

Per això, la Fundació Joan Miró presenta l’exposició Itō Shinsui. Tradició i Modernitat, aprofundint en les relacions entre l’artista i l’obra de Miró a través dels seus colors, motius i les tècniques dels gravats en fusta de aquets moviment artístic.

INÉS CAROLINA YANES 
Investigadora i escriptora

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s